عوامل خطر تغذیه ای برای سرطان | جراح پستان اصفهان

عوامل خطر تغذیه ای برای سرطان

تخمین زده می شود که بیش از یک سوم سرطان ها به عادات غذایی ما ارتباط داشته باشند. عادات غذایی افراد همچنین می توانند بر چگونگی مبارزه بدن با بیماری ها، تأثیر بگذارند. بطور کلی عواملی چون رژیم پرچربی، پرکالری، چاقی، مصرف الکل و سیگار احتمال بروز سرطان را افزایش می دهند، در حالی که مصرف سبزیجات و میوه های تازه، املاح و ویتامین های خاص و انجام فعالیتهای بدنی و ورزش می توانند احتمال بروز این بیماری را کاهش دهند. به گفته جراح پستان اصفهان بر طبق نظر سازمان جهانی بهداشت با استفاده از برنامه های تغذیه ای صحیح می توان ابتلا و مرگ و میر ناشی از سرطان را تا ۲۰% کاهش داد.

مهمترین این عوامل عبارتند از:

۱- مصرف غذاهای پرچربی

۲- مصرف ناکافی میوه جات، سبزیجات و غلات

۳- مصرف غذاهای شور، نمک سود شده، دودی و کهنه

عوامل غذایی که ممکن است خطر سرطان را کاهش دهند:

۱- رژیم غذایی کم چربی

۲- رژیم غذایی غنی از غلات ، میوه جات و سبزیجات

۳- تعدیل وزن بدن

۴- مصرف غذاهای پخته، به جای غذاهای سرخ کرده

۵- محدود کردن مصرف غذاهای نمک سود شده، دودی یا شور

۶- استفاده از گوشت مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز (پوست مرغ در هنگام طبخ باید جدا شود)

اینک در مورد هر یک عوامل خطر ساز تغذیه ای، بطور مشروح صحبت می کنیم:

مصرف چربی را کاهش دهید:

رژیم های با چربی زیاد برای سلامت ما بطور کلی مضر است. به نظر می رسد ارتباطی بین چاق بودن و سرطان پستان وجود داشته باشد، البته این مسئله در خانم هایی که در سنین بعد از سن یائسگی هستند بیشتر مطرح است.

توصیه می شود:

۱) چربی رژیم غذایی را کم کنید.

۲) چربی های اشباع شده را به چربی های غیر اشباع چند زنجیره ای تبدیل کنید.

چربی های غیر اشباع چند زنجیره ای مانند: روغن آفتابگردان، ذرت، گلرنگ، سویا، دانه های روغنی و مارگارین برای پیشگیری از بیماری هایی مانند: چربی خون، بیماری های قلبی-عروقی و سرطان پستان نقش دارند.

چربی های اشباع شده مانند:

آب خورشت، آب مرغ، کره حیوانی، دنبه، خامه، سوس ها و روغن نارگیل برای هر نوع توموری در بدن خطرناک هستند.

توجه داشته باشید که رژیم غذایی باید کم چربی باشد ولی همان مقدار چربی هم بهتر است هم از چربی های غیر اشباع بلند زنجیره باشند.

توصیه های لازم:

۱) از روش های طبخ بدون چربی استفاده کنید. (کباب کردن، پختن و جوشاندن بجای سرخ کردن)

۲) چربی های قابل مشاهده روی گوشت قرمز و پوست ماکیان (مرغ، اردک و …) را جدا کنید.

۳) بجای روغن های زیاد در غذا و سوس های چرب در غذاها از افزودنی های گیاهی، ادویه جات گیاهی، گوجه فرنگی یا آب لیمو استفاده کنید.

عوامل خطر تغذیه ای برای سرطان | جراح پستان اصفهان

کاهش مصرف شکر، نمک و محصولات نمک سود شده:

شکر از اجزاء ضروری در حفظ تعادل رژیم غذایی نیست ولی برای جلوگیری از کاهش فعالیت مغزی در صورتی که بیماری قند یا چربی خون ندارید باید از قندهای ساده در برنامه غذایی استفاده کنید.

به یاد داشته باشید:

اگر شما اضافه وزن دارید و مخصوصاً در سنین بعد از یائسگی هستید حتماً باید از مصرف غذاهای حاوی شکر زیاد اجتناب کنید و مواد کم شیرینی را جایگزین کنید.

دستورالعمل کاهش شیرینی در رژیم غذایی:

۱) برای صبحانه مواد کم شیرینی استفاده کنید.

۲) از یک قطعه میوه تازه در وعده های بین روز بجای بیسکویت، کیک و شکلات استفاده کنید.

۳) مصرف شکر را در مواردی مثل چای شیرینی و شربت به نصف تقلیل دهید. مقدار شکر مصرفی در کیک و شیرینی خانگی را نیم برابر کم کنید و بجای آن از میوه های خشک شده مانند انجیر، خرما، زردآلوو کشمش استفاده کنید.

۴) از مصرف خامه بر روی کیک اجتناب کنید. بجای آن از دانه های نباتی یا میوه های خشک شده استفاده کنید.

۵) از سالادهای میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنید.

نمک در رژیم غذایی به مقدار زیاد، خطر ابتلا به بیماری افزایش فشار خون و بیماری های قلبی را بالا می برد. اگر شما از بیماری فشار خون رنج می برید باید مقدار کمتری نمک در هنگام طبخ به غذایتان اضافه کنید.

در غذاهای نمک سود شده یا دودی شده از ترکیبات نیترات، استفاده می شود. نیترات می تواند به نیتریت تبدیل شود و نیتریت در بدن با بعضی مواد غذایی دیگر نظیر آمین هاو آمیدها ترکیب می شود موجب تشکیل ترکیبات نیتروز می گردد که باعث افزایش خطر سرطان می شود.

بنابراین :

از مصرف نمک زیاد و غذاهای نمک سود شده ودودی شده پرهیز نمائید.

مصرف میوه جات و سبزیجات (ویتامین ها و مواد معدنی) افزایش دهید:

ویتامین ها

سبزیجات و میوه جات غنی از ویتامین ها هستند . سه نوع ویتامین A ، B و C بهتر است جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

سبزیجات پر برگ و سبز وزرد، نسبت به میوه ها دارای ویتامین A ، اسید فولیک و آهن بیشتری هستند.

توصیه می شود:

در هر روز، از مقدار متناسبی از میوجات و سبزیجات حتماً استفاده کنید.

مطالعات نشان می دهند بعضی از انواع سرطان ها در افرادی که رژیم غذایی آنها غنی از ویتامین A است، کمتر دیده می شود.

ویتامین A ، به یکی از دو شکل زیردر غذاها دیده می شود:

۱) رتینول (ویتامین A ) که در شیر و جگر سیاه دیده می شود.

۲) بتاکاروتن: ترکیباتی که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. در سبزیجات سبز وزرد موجود است (کاهو، هویج)

ویتامین C ، در مرکبات و عصاره آنها وجود دارد. ویتامین C از تشکیل نیتروز که سرطان زا است جلوگیری می کند.

توجه داشته باشیدکه ویتامین C ، در اثر حرارت، نور، فشار هوا و حل شدن در آب جوش به آسانی نابود می شود.

بنابراین:

۱) سبزیجات را با پوست روی آنها بپزید.

۲) ترجیحاً بجای جوشاندن از بخار دادن استفاده کنید.

۳) زمان جوشاندن و پختن را به حداقل برسانید.

۴) خوردن سبزیجات و میوه های خام را فراموش نکنید.

توصیه می شود:

تا حد امکان از قرص های مکمل ویتامین A و C استفاده نکنید.

 


| دکتر رسول فاتحی فرد جراح پستان اصفهان |

مطالب پیشنهادی :

تشخیص علت درد پستان

گزینه های جراحی بازسازی پستان

بازسازی پستان ها پس از ماستکتومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *